AI helpt je groeien
Vlaamse ondernemingen die willen groeien en innoveren, zetten steeds vaker in op artificiële of kunstmatige intelligentie. Artificiële intelligentie is vergelijkbaar met wat een mens kan, maar werkt vaak sneller, preciezer en rekening houdend met veel variabelen. Het is een verzamelnaam voor slimme software die in staat is om taken uit te voeren op een manier die uiterst intelligent is. Denk aan een robot die stekjes in bloempotjes plant, software die objecten herkent, cobots die samenwerken met mensen aan een productieband, of computers die zeer veel data analyseren.
AI zorgt voor efficiëntie
Door AI-gedreven oplossingen te implementeren in je organisatie en je productieprocessen, zorg je voor een hoger rendement en kan je efficiënter werken. Door taken toe te vertrouwen aan slimme software:
- worden minder fouten gemaakt
- kan duurdere arbeid ingezet worden op moeilijkere taken
- wordt er sneller gewerkt
- worden monotone taken onvermoeibaar uitgevoerd
- vermijd je gevaarlijke arbeidsomstandigheden voor mensen
Zo registreren slimme sensoren op machines data waarmee ze kunnen aangeven wanneer onderhoud noodzakelijk is, en vermijden ze zo pannes. Drones worden ingezet in opslagplaatsen om de stock te tellen. Marketing automation systemen mailen boodschappen naar de juiste klanten. Het zijn slechts enkele voorbeelden van waar AI voor een enorme tijdswinst en meer efficiëntie kan zorgen.
AI maakt je competitief
Kmo’s die inzetten op AI, zien daar opmerkelijk snel ook de financiële voordelen van. De omzet stijgt, want ze realiseren meer opbrengsten in hun productie. Klanten worden beter bereikt en beter geholpen. Outspot.be haalt maar liefst tot 24 procent meer rendabiliteit uit zijn nieuwsbrieven sinds het kunstmatige intelligentie inschakelt om de conversie van zijn nieuwsbrief te verhogen. In warme zomers kan het intelligenter regelen van de ramen in de tomatenserre van Hortipower één tot vijf ton extra tomaten opleveren per hectare. En Anna Pops verkoopt gemakkelijker de juiste kleding aan de juiste klant.
AI is toegankelijk
Kunstmatige intelligentie is de afgelopen jaren toegankelijker geworden voor Vlaamse ondernemingen. Enerzijds worden de technologische mogelijkheden steeds groter en complexer. Anderzijds zijn er zoveel gespecialiseerde partijen en kant-en-klare oplossingen in de markt dat elke onderneming wel met AI aan de slag zou kunnen. Kmo’s hoeven de slimme oplossingen helemaal niet meer zelf te ontwikkelen. Er zijn steeds meer slimme producten en diensten te koop waarin artificiële intelligentie een onmisbare component is. Denk aan chatbots, camera’s met automatische beeldherkenning voor onder meer beveiliging en kwaliteitscontrole, software die logistieke ketens optimaliseert, tijdsregistratiesystemen, AI-software voor de horeca.
Bron: VLAIO
https://akkermanspartners.com/be/wp-content/uploads/sites/3/2023/10/steve-johnson-ZPOoDQc8yMw-unsplash-1.jpg